Health

10 Tips Meransang Kepintaran Bayi

View 299 : Today 1

Menurut pakar perkembangan bayi, tahun pertama kehidupan bayi merupakan tempoh utama berlakunya proses pembelajaran. Tidak perlu muzik klasik, alat pembelajaran bahasa atau kad imbas untuk merangsang otak bayi atau kanak-kanak. Alat pembelajaran terbaik baginya ialah individu dan persekitaran di sekelilingnya.

Bercakap, menyanyi dan ketawa bersama antara interaksi harian yang lebih penting. Namun, kadangkala memang sukar memikirkan cara baru merangsang anak kecil (terutama sekali apabila si ibu atau bapa tidak tidur malam kerana meredakan tangisannya).

Berikut antara aktiviti menarik (berdasarkan sains) yang disarankan:

 

1) Bertentangan Mata

Ambil peluang ketika mata si kecil terbuka luas dan lihat dalam-dalam anak matanya. Bayi kecil dapat mengenal wajah pada awal usia malah setiap kali dia merenung individu di hadapannya, dia sedang membina memorinya.

 

2) Bercakap-Cakap Dengannya

dad-and-baby

Walaupun reaksi yang di berikan rupa keliru dan hairan, cuba berhenti sebentar di antara ayat untuk menggalakkan bayi memberi reaksi. Lama-kelamaan, dia akan dapat menangkap rentak perbualan dan mengisi ruang kosong yang dibiarkan senyap itu.

 

3) Beri Susu Ibu

nhw-landing-feature-breastfeeding

Berdasarkan fakta, kanak-kanak yang diberi SUSU IBU mempunyai tahap kecerdasan tinggi.
Tambahan pula, susuan badan dapat merapatkan hubungan dengan bayi sambil menyanyi, bercakap atau membelai rambutnya.

 

4) Jelirkan Lidah

496783630

Kajian menunjukkan bayi yang baru lahir seawal dua hari dapat meniru pergerakan wajah yang mudah – ia menandakan kaedah penyelesaian masalah pada awal usia.

 

5) Hasilkan Buku Binatang

0001J2

Sekiranya melawat taman haiwan atau zoo, ambillah gambar haiwan kesukaannya untuk di jadikan album. Kemudian, baca buku itu bersama si kecil sambil menamakan haiwan yang dikenali atau membuat bunyi dan cerita haiwan.

 

6) Geletek Si Bayi Pada Keseluruhan Tubuhnya

baby28n-6-web

Ketawa langkah pertama dalam perkembangan bayi. Permainan seperti ‘labah-labah panjat perigi’ dapat mengajar anak menjangka apa yang bakal berlaku.

 

7) Tunjukkan Perbezaan

Pegang dua keping gambar beberapa meter dari muka si kecil. Gambar itu seharusnya lebih kurang sama tetapi ada sedikit perbezaan (mungkin satu ada pokok dan satu lagi tiada).
Bayi yang masih kecil pun boleh melihat kedua-duanya dengan teliti dan mencari perbezaannya. Ini dapat membantu perkembangan dalam pengecaman huruf dan pembacaan apabila dia besar kelak.

 

8) Berkongsi Pandangan

Bawa bayi berjalan-jalan dan beritahu semua perkara yang dilihat padanya. Cara itu boleh menyediakan bayi dengan sebanyak mungkin perbendaharaan kata.

 

9) Nyanyikan Lagu Untuknya

Kajian menunjukkan mempelajari ritma muzik ada kaitan dengan pembelajaran ma tematik.

 

10) Gunakan Masa Menukar Lampin Sepenuhnya

Gunakan waktu itu untuk mengajar bahagian badan atau pakaia

Click to comment
To Top