4 Cara Bagaimana Anda Boleh Menjadi Orang Yang Mudah Bangun Pagi

Pada waktu seawal 6 pagi, anda tentu tidak punya daya untuk menyiapkan kopi, membuat larian pagi, merancang hari anda ataupun memulakan senarai aktiviti anda untuk hari itu.

Walaupun kita agak terdorong untuk kembali lena di atas katil, bangun pagi uga mempunyai beberapa kebaikan yang tersembunyi.

Ikuti tip-tip mudah seperti di bawah untuk memudahkan anda bangun pada awal pagi dengan ceria.

tidur lewat

1. Berhenti Bangun Lewat Hujung Minggu

Ia boleh mengelirukan sistem tidur anda – pada hari biasa anda bangun pada 6 pagi dan pada hujung minggu anda bangun lewat dan ini boleh menimbulkan kecelaruan pada minda anda.

Perubahan waktu tidur dan bangun juga adalah serupa dengan perubahan waktu jika anda berpindah dari waktu Eastern ke waktu Pacific dan cuba untuk bangkit kembali pada hari isnin waktu Eastern.

mudahkan

2. Mudahkan Ia Untuk Anda

Bahagian minda anda yang mengawal jam alaman anda adalah disambungkan untuk mengubah waktu anda bangun secara perlahan-lahan dengan perubahan musim.

Anda digalakkan untuk masuk tidur lebih awal seperi 60 minit dan mengunci jam loceng anda pada waktu yang sama.

kitaran tidur

3. Tidur Dalam Kitaran

Kitaran tubuh anda dari kualiti tidur ringan hingga ke tahap lena dan seterusnya adalah dalam masa 90 minit.

Sebaliknya dapatkan lima hingga enam kitaran penuh atau lebih mudah ambil 9 jam waktu tidur ideal sebelum jam loceng anda berbunyi.

lampu jam

4. Gunakan Jam Loceng Berlampu

Mengikut kajian mereka yang secara perlahan-lahan terdedah kepada cahaya sebelum mereka bangun tidur akan berasa lebih peka dan lakukan sesuatu dengan lebih baik ketika sedang bersenam.

Cuba gunakan jam loceng yang mengerdipkan lampu untuk secara perlahan-lahan mendedahkan diri anda dengan cahaya pada waktu pagi.