Cara Terbaik Untuk Melakukan Senaman Deadlift Gaya Sumo

Deadlift ini membantu membina kekuatan badan secara menyeluruh dan bekuasa seperti beberapa latihan lain, tetapi ia boleh meletakkan tekanan pada belakang anda jika postur anda tidak sempurna.

Melakukan gaya sumo – dengan senaman kaki anda tersebar lebih luas daripada bahu anda – adalah cara yang baik untuk mendapatkan manfaat yang sama sambil melindungi belakang anda, kata “Silent” Mike Farr, ahli powerlifting dan jurulatih di Latihan Gim Super di Sacramento, California .

19

Oleh kerana badan anda akan lebih rendah ke tanah, anda tidak perlu membongkok begitu jauh – memintas masalah mobiliti dan mengurangkan tork di belakang anda.

Juga diperhatikan: Deadlifts gaya sumo mengalihkan majoriti kerja dari hamstrings anda (yang deadlifts konvensional biasanya sasarkan) kepada quads dan pinggul anda, menurut Farr lagi.

7505cd2932e1d81f48aa9228eac90331

Tonton video di atas untuk melihat bagaimana cara sebenar untuk melakukan langkah itu dengan teknik yang betul. Dan pastikan anda sentiasa ingat petunjuk ini dari Farr:

  1. Tolak lutut anda keluar. Bayangkan garis melalui tengah-tengah kaki anda, dari tumit ke jari kaki anda, dan menjejaki lutut anda ke atas garis ketika anda membengkok dan dan meluruskannya. Ini membantu melatih glutes anda dan memberikan anda ‘leverage’ optimum.
  2. Pastikan belakang anda rata. Berhati-hati untuk tidak memusingkannya ketika anda sedang bergantung pada pinggul anda, untuk melindungi tulang belakang anda.
  3. Ambil nafas yang lebih. Fikirkan tentang mengisi bahagian bawah perut anda dan belakang dengan udara sebaik sebelum anda mengangkat bar. Kemudian mendakap teras anda seolah-olah seseorang itu akan menumbuk anda, dan kekal mendakapnya dengan cara sama ketika anda mengangkat. Ini membantu menjaga tulang belakang anda secara neutral.
  4. Flex lats anda. Lakukan ini sebelum anda bersedia untuk mengangkat, dan pastikan lats anda kekal diflexkan ketika anda mengangkat bar. Ini membantu anda untuk menyimpan bar dekat dengan badan anda, serta mengurangkan tork di belakang anda.