Senaman Untuk Memperbaiki Otot Punggung Akibat Duduk Terlalu Lama

Latihan dalam video di atas mungkin kelihatan seperti sesuatu yang hanya Jane Fonda akan lakukan tetapi ia bukan hanya untuk menjadikan punggung anda kelihatan hebat dalam spandeks.

Lateral leg raise ini menguatkan minimus gluteus anda, otot pada sisi punggung anda, yang sangat penting untuk menstabilkan lutut, pinggul dan tulang belakang semasa latihan, kata Pengarah Kesihatan Kecergasan Lelaki BJ Gaddour, C.S.C.S.

mos-5_081315041134

Glutes kebanyakan lelaki ‘lemah’ dari menghabiskan terlalu banyak masa di kerusi, latihan penyasaran seperti ini akan membantu menangani kelemahan tersebut untuk prestasi yang lebih baik di gym.

Walaupun lateral leg raise biasanya dilakukan sambil berbaring di atas lantai, Gaddour mencadangkan melakukan mereka dari permukaan lebih tinggi seperti bangku rata untuk memperbanyakkan lagi gerakan demi mobiliti yang lebih baik dan pengaktifan otot.

Menggabungkan lateral leg raises dengan latihan pembakaran glute lain seperti hip thrusts untuk memastikan anda mengerjakan semua otot punggung anda anda – iaitu maximus gluteus, gluteus medius dan gluteus minimus, menurut Gaddour lagi