Ketahui 5 Teknik Dalam Perkenalan Professional


- 24 Dec 16
View 53 : Today 1

eknik 5S ini amat berguna untuk diaplikasi dalam situasi pertemuan profesional seperti di awal sesi temuduga, di dalam acara networking profesional atau sebelum mesyuarat dengan klien bermula.

Advertisement

1. S = STAND UP


Apabila mahu memperkenalkan diri pada awal pertemuan, berdirilah dengan baik. Posisi berdiri menghadap orang yang ditemui adalah tanda kita menerima (acknowledge) kehadiran orang yang berada di hadapan kita.

Berikan eye-contact ketika berdiri. Elakkan daripada memegang alat seperti pen atau dokumen.

2. S = SMILE


Berikan senyuman apabila bertemu di awal perkenalan. Riak wajah perlulah mesra menandakan perasaan yang senang apabila bertemu dengan kenalan baru.

Senyuman yang genuine adalah apabila mata juga seakan senyum bersama. ?

3. S = SAY


Ketika senyum dilontar, bibir segera mengucapkan salam lalu nama diri disebut dengan jelas. Ucapan ini perlu diberikan dengan lancar dengan intonasi yang menyenangkan.

Contoh ucapan pada peringkat ini adalah: “Salam perkenalan. Saya Puan Mary.”

4. S = SHAKE HAND


Ketika kita perkenalkan diri, salam segera dihulur dan bersalamlah dengan kemas.

Salam yang baik bukan bermakna menekan tangan orang lain dengan kuat. Mencukupi apabila seluruh tapak tangan kita digenggam penuh oleh tangan yang menerima.

5. S = SAY


Sebelum salam dilepaskan, sebut pula kata-kata penghargaan yang menunjukkan kita amat gembira bertemu dengan kenalan baru tersebut.

Contoh ucapan pada peringkat ini adalah: “Sangat gembira dalam berkenalan dengan orang yang hebat seperti tuan/puan” atau “Nice meeting you“.

Advertisement