5 Ciri-Ciri Tekanan Darah Tinggi dan Cara Mencegahnya

Doctor/nurse checking blood pressure with sphygmomanometer gauge in focus.

Ciri-ciri dari darah tinggi cukup penting untuk diketahui, terutamanya bagi membantu keluarga terdekat terkena  terkena tekanan darah tinggi. Bantuan awal yang diberikan tentunya boleh mengurangkan impak akibat terkena serangan darah tinggi.

  • Pening Kepala

Pening kepala adalah ciri-ciri yang paling umum yang sering dialami oleh pesakit hipertensi atau tekanan darah tinggi, apatah lagi jika penderita memiliki tekanan yang terlampau tinggi. Namun sakit kepala sering kali tidak disedari sebagai ciri-ciri darah tinggi.

  • Mual dan Muntah

Mual dan muntah telah menjadi gejala umum bagi penyakit-penyakit lain. Namun yang perlu kita ketahui bahwa mual dan muntah yang terjadi juga mungkin akibat tekanan darah tinggi. Kebiasaanya ia diikuti pandangan yang kabur ,nafas yang pendek dan tercungap cungap.

  • Mati Rasa atau Kebas

Semakin meningkatnya hipertensi ,secara tidak langsuanga akan mengakibatkan mengakibatkan mati rasa dan kesemutan atau kebas.. Jika perkara ini terjadi disarankan ambil tindakan segera kerana ia merupakan  gejala awal stroke yang disebabkan oleh hipertensi.

  • Terdapat Titik Darah Pada Mata

Jika kita melihat adanya titik darah pada bagian mata maka hendaklah periksa tekanan darah. Ini adalah salah satu ciri-ciri dari hipertensi atau tekanan darah tinggi.

 

Mencegah adalah lebik baik dari merawat. Pepetah klasik tersebut  sangat berguna bagi mengingatkan kita agar senantiasa menjaga kesihatan. Ada beberap tips yang boleh kita lakukan untuk menghindari hipertensi atau tekanan darah tinggi iaitu :

  1. Perbaiki dan mulakan hidup sehat dan mengamalkan senaman .
  2. Senantiasa menjaga pola makan, hindari menggunakan garam secara berlebihan, pemanis (terutama pemanis buatan), lemak dan lain lain.
  3. Berhentilah merokok dan minum alkohol.
  4. Menjaga berat badan agar tetap ideal, karena risikomendapat darah tinggi adalah lebih tinggi bagi merka yang obes
  5. Lakukan aktiviti yang boleh mengurangkan stress dan tidak terlalu memikirkan soal kerja
  6. Kurangkan minuman dan makanan yang mengandung kafein.