Wow! 6 Hal Menarik Tentang Paru-Paru Yang Harus Anda Ketahui

Paru-paru merupakan salah satu organ penting di dalam tubuh. Namun, kerana fungsinya yang automatik dan sudah menjadi kebiasaan, mungkin tak banyak dari kita yang memerhatikan secara adil bagaimana organ pernafasan ini bekerja.

Nah, berikut kami sampaikan beberapa fakta menarik mengenai paru-paru yang mungkin belum anda ketahui. Jom kita semak bersama ulasan berikut ini!

  1. Beberapa orang mampu menahan nafas selama lebih dari 20 minit.

Rata-rata orang dewasa berkebolehan untuk menahan nafas mereka selama 30 hingga 60 saat. Tapi penyelam bebas mampu untuk menguasai berbagai teknik, seperti hiperventilasi, untuk mengurangkan konsentrasi karbon dioksida di dalam darah, yang membolehkan mereka untuk menahan nafas untuk waktu yang sangat lama.

2. Paru-paru satu-satunya organ yang dapat mengapung di atas air.

Setiap paru-paru manusia mengandung sekitar 300 juta struktur seperti belon yang dikenali sebagai alveoli, yang menggantikan karbon dioksida i dalam darah dengan oksigen. Ketika alveoli dipenuhi dengan udara, paru-paru anda akan dapat terapung di atas air.

3. Bersin mempunyai kekuatan yang hebat.

Bersin adalah refleks involunter yang tidak mudah untuk dihentikan dan terjadi begitu saja. Pergerakan bersin dapat mencapai lebih dari 150 kilometer sejam serta mampu menjangkau jarak hingga lima meter. Bahkan, sekali anda bersin, ada sekitar 100.000 kuman bakal dilepaskan seorang manusia itu ke udara.

4. Barah paru-paru merupakan pembunuh yang berbahaya.

Menurut sebuah penelitian, barah paru-paru boleh menjadi pembunuh yang lebih ganas dibandingkan beberapa jenis barah yang lainnya, seperti barah payudara, usus besar, dan barah prostat. Adapun penderita barah paru-paru 81 peratus ada diantaranya yang berusia di atas 60 tahun.

5. Orang normal dalam keadaan rileks mempunyai sekitar 16 nafas per minit.

Manusia secara umumnya akan bernafas sekitar 960 kali setiap jam, 23.040 kali sehari, dan 8.409.600 kali setahun. Seseorang yang hidup sehingga mencapai usia 80 akan bernafas pada sekitar 672.768.000 kali dalam seumur hidup mereka.

6. Manusia boleh hidup hanya engan memiliki satu paru-paru

Manusia masih mampu untuk hidup walaupun salah satu paru-parunya dikeluarkan. Ketika salah satu paru-paru dikeluarkan, paru-paru di sebelahnya akan mengembang untuk mengambil beberapa ruang yang kosong. Namun begitu orang yang memiliki satu paru-paru tidak akan mampu bersenam sekeras orang dengan dua paru-paru yang berfungsi.