Ingin Kehidupan Seks Lebih Baik, Kenali Dorongan Seks Anda

Jika anda termasuk dalam salah satu daripada orang yang tak begitu tertarik dengan seks, sementara pasangan pula selalu bersemangat untuk hal ini, sudah saatnya memeriksa diri anda tentang bagaimana ghairah anda terhadap seks.

Setiap pasangan mungkin memiliki harapan dan dorongan seks yang berbeza satu sama lain. Ada yang ingin merasa dimanjakan, merasa menikmati hingga menginginkan seorang anak. Meski begitu, tujuan utama dari perbezaan tersebut adalah sama, yakni mencari keselesaan dan itulah yang terpenting.

Untuk mengembangkan keinginan seks dengan lebih baik, kita harus tahu jenis dorongan seks yang kita miliki.

Berikut adalah beberapa contoh dorongan seks umum yang kebanyakan orang miliki, yang ditapis dari Times of India.

  1. Lebih bergantung

Orang-orang ini perlu bercinta untuk membuat mereka berasa bahagia, menghibur diri saat berada di bawah tekanan, hingga keluar dari hari yang buruk. Pada dasarnya, mereka menginginkan seks untuk meredakan tekanan mereka.

Mereka adalah orang-orang yang ingin berhubungan seks secara teratur, kerana mereka menganggap seks boleh bekerja sebagai senaman, seperti yoga atau meditasi pada orang lain.

“Bahkan, mereka akan marah jika tidak mendapatkan seks, saat mereka memerlukannya. Pasangan mereka biasanya merasai tekanan untuk berhubungan seks secara konsisten,” kata Pradeep Sinha, seorang seksologi.

  1. Gigih

Mereka adalah orang-orang paling cerewet, sangat pemilih khususnya yang berhubungan tentang hal yang akan membangkitkan ghairah mereka. Mereka semua sangat teliti dan hanya boleh mendapatkan kesenangan dari beberapa hal.

Mereka berharap pasangan mereka menguasai taktik ini. Mereka juga memiliki dorongan seks yang terus-menerus dengan fantasi seksual yang aneh, biasanya terinspirasi dari beberapa hal yang mereka lihat atau baca.

“Di sisi lain, terkadang ada begitu banyak hal yang menyenangkan saat bercinta dengan mereka. Biasanya, ini disebabkan oleh mereka menemukan hal baru tentang seks yang menarik bagi mereka. Mereka mungkin adalah pasangan yang memiliki dorongan seks paling mendebarkan dan tidak akan membuat anda bosan saat bercinta dengan mereka,” kata Ahli Seks Rohini Giri.

 

  1. Memberdayakan diri

Orang-orang ini egois dan hanya memikirkan kepuasan diri, mereka percaya bahawa mereka layak untuk mendapatkan apa yang mereka inginkan di kamar tidur. Mereka selalu ingin melakukannya dengan cara mereka dan hanya berfikir tentang kesenangan peribadi mereka.

Mereka memastikan bahawa pasangan mereka menghargai keinginan mereka lebih dari diri mereka sendiri, dan tidak mahu untuk berkompromi. Tapi mereka cukup sabar jika keinginan mereka tidak dipenuhi.

  1. Sensual

Orang-orang ini percaya bahawa saat berhubungan seks, ada hal emosional yang terhubung satu sama lain. Kontak secara fizikal adalah hal kedua bagi mereka.

Bagi mereka, seks adalah cara untuk membuat hubungan mereka semakin erat dengan pasangan mereka. Mereka tidak pernah memaksakan diri atau terus memujuk pasangannya untuk berhubungan seks.

Mereka sangat peduli tentang perasaan pasangan mereka dan lebih mementingkan keterlibatan mereka saat bercinta, dibandingkan hanya sekadar kehadiran fizikal saja.

  1. Ketagihan

Mereka tidak mampu menolak setiap kesempatan untuk berhubungan seks. Mereka juga tidak boleh menerima penolakan dengan mudah, karena mereka merasa harus untuk melampiaskan ghairah mereka di suatu tempat.

Mereka biasanya tidak peduli jika anda tidak berada dalam suasana yang baik atau dalam keadaan yang tidak sihat untuk melakukan seks. Mereka hanya ingin melampiaskan keghairahan mereka dan akan menemukan cara untuk melakukannya meski anda tidak bersedia.

“Orang-orang dengan dorongan seks adiktif juga boleh berselingkuh, apalagi ketika ajakan seks mereka ditolak oleh pasangan mereka. Oleh kerana itu, sulit bagi mereka untuk berada dalam hubungan yang stabil. Orang dengan dorongan seks adiktif biasanya memiliki beberapa hubungan kerana mereka mudah terpikat dengan pasangan seks yang berbeza,” Giri menambahkan.

  1. Erotis

Mereka percaya dengan hubungan yang mendalam, berghairah dan penuh aksi saat bercinta. Mereka selalu tertarik dengan seks dan senang bereksperimen sampai mereka mampu untuk mencapai tingkat yang mereka inginkan.

“Bagi mereka, seks adalah bahagian paling penting dari hubungan mereka dan kerana itu mereka cukup agresif, yang boleh menjadi sukar untuk dihadapi oleh beberapa orang,” kata Seksologi Anil Kumar Chadha.