11 Lagenda ‘Rockstar’ Paling Terkaya Di Dunia Di Abad 20-21!

 

 

Nombor Ke 11

 Freddie Mercury, $ 60 Juta
Dunia muzik tahun 70-an dan 80-an tidak akan sama tanpa kumpulan popular di dunia, Queens. Kumpulan ini menggegarkan dunia dengan persembahan pentas yang padu dari vokalist utama mereka, Freddie Mercury. Malangnya, Freddie meninggalkan dunia ini terlalu cepat. Pada masa kematiannya, kekayaan bersih Freddie adalah $ 60 juta (bersamaan $ 340 juta kini)

Sejumlah asetnya termasuk banyak karya seni (lukisan), hartananah, hak katalog, royalti, dan lain-lain. Dia meninggalkan sebahagian besar kekayaannya kepada bekas tunangnya dan sahabat baiknya Mary Austin.

Nombor Ke 10

(AS)The Edge, $340 Million
Pemuzik Ireland ini adalah pemain keyboard, gitaris dan backup vokalis untuk salah satu kumpulan paling berjaya yang pernah ada. Pemuzik kelahiran Britain ini terkenal sebagai artis solo yang hebat dan juga ahli kumpulan band U2. Nilai bersih Edge kini bernilai $ 340 Juta

Dia adalah salah seorang pengasas band U2. Ramai yang percaya bahawa AS tidak akan sepopular sekarang jika tidak kerana gaya kugiran minimalis dan tekstur Edge, yang telah menjadi ‘trademark’ bagi AS.

 

 

Nombor Ke 9

Gene Simmons, $350 Million
Gene Simmons adalah legenda rock and roll sebenar. Bintang rock setengah Amerika – setengah Israel ini dikenali dengan nama pentasnya ‘Tʜᴇ Dᴇᴍᴏɴ.’ Dia terkenal dengan ‘stage show’ unik bersama kumpulan Kiss. Nilai bersihnya adalah $ 350 juta.

Gene terus menjana wang dari ‘show’ hingga kini. namun ‘income’ utamanya datangnya  dari labelnya sendiri ‘Simmons Recording.’

 

 

Nombor Ke 8

Ringo Starr, $350 Million
Ringo Starr secara rasmi dikenali sebagai ‘cheeriest’ dari Beatles. Dia adalah penyanyi utama untuk banyak hits, termasuk ‘Yellow Submarine.’ Walaupun dia terkenal sifat suka berguraunya yang penuh berinspirasi, Nilai bersihnya dianggarkan $ 350 juta.

Ringo sangat serius dalam urusan amal. Dia menyumbangkan berjuta-juta dolar secara berkala kepada lapan organisasi amal besar yang terlibat dalam lebih daripada 25 projek berbeza yang menangani penyelidikan AIDS dan Kanser. Dia juga mempunyai beberapa aset di Monaco dan LA.Kereta hariannya adalah Mercedes Benz yang ‘sederhana’.

 

 

Nombor Ke 7

Mick Jagger, $360 Million
‘Dark Prince’ ini dilihat sebagai godfather pengasas ‘dark side’ rock. Jagger membuat jutaan duit melalui nyanyiannya mengenai ʀᴏᴄᴋ ᴀɴᴅ ʀᴏʟʟ, ᴅᴀᴅᴀʜ, ᴅᴀɴ sᴇᴋs. total akumulatif pendapatannya melebihi $ 360 juta.

 

 

Nombor Ke 6

Elton John, $450 Million
Elton John terkenal sebagai orang dengan mempunyai gaji tertinggi dengan hanya untuk bermain piano. Dia seniman muzik, kerana dia memperoleh wangnya dari menyanyi, menulis lagu, dan menghasilkan lagu. Nilai bersih pendapatanya adalah $ 450 juta.

Sir John mempunyai hati emas. Dia adalah pengasas Yayasan AIDS Elton John yang mengumpulkan sejumlah besar wang, termasuk $ 40 juta miliknya, untuk memerangi penyakit ini.

 

 

Nombor Ke 5

Coldplay, $475 Million
Sebagai kumpulan rock alternatif, Coldplay terkenal kerana menyampaikan lagu berkualiti tinggi dan mencipta ‘brand’ untuk mereka sendiri. Kumpulan ini adalah salah satu kumpulan yang paling aktif ketika melakukan ‘tour’ ke seluruh dunia. Anda boleh melihatnya di mana sahaja. Tidak hairanlah mereka terpaksa berehat setahun penuh pada tahun 2018 kerana kepenatan.

Chris Martin, vokalis utama, mendirikan band ini pada tahun 1996. Pada mulanya, kumpulan ini telah menukar nama sebanyak dua kali,iaitu dari Starfish kedua Pectoralz, sebelum menukarkannya kepada Coldplay. Kumpulan ini hanya ‘fokus’ untuk mencipta muzik sahaja, dan pendapatan mereka datang langsung dari penjualan album-album mereka.

 

 

Nombor Ke 4

Bruce Springsteen, $500 Million
Bruce Springsteen adalah penyanyi dan penulis lagu Amerika yang  memang ‘famous’, dilahirkan dan dibesarkan di New Jersey. Bruce memulakan kariernya di usia remaja bersama gitarnya. Hari ini, kekayaan bersih penyanyi terkenal ini ialah $ 500 juta.

Walaupun kaya raya, Bruce tetap setia pada ‘roots’nya – beliau masih menulis dan ‘menyanyi’ mengenai isu-isu yang berkaitan dengan kelas pekerja Amerika. Bruce telah mendapat lebih daripada 20 anugerah Grammy dari dulu sehingga kini.

 

 

Nombor Ke 3

Jimmy Buffett, $600 Million
Penyanyi dan penulis lagu kelahiran Mississippi ini juga merupakan pengarang buku dan ahli perniagaan. namun dia dikenali terlebih dahulu dengan karier muziknya.

Buffet menjana sebahagian besar kekayaan yang dimilikinya dari restoran, hotel, dan kasino di Margaritaville, dia juga memiliki rangkaian bar  berjenama “It’s Five O’Clock Somwhere.”

 

 

Nombor Ke 2

Bono, $700 Million

Bono mungkin adalah salah satu bintang Rock yang paling diminati oleh semua golongan. Dia memulakan band U2 pada usia 16 tahun. Dia juga terkenal sebagai aktivis politik. nilai kekayaannya dianggarkan berjumlah $ 700 juta. Bono adalah pemuzik terkaya dari Ireland.

Namun, kekayaan utama beliau datang dari pelaburan lamanya sebanyak $ 90 juta di Facebook, melalui kumpulan pelaburannya – Elevation Partners. Diantara aset uyang dimilikinya adalah dua rumah bungalow besar, Airbus A310 peribadi, dan kapal layar 140 kaki bernilai sekitar $ 30 Juta. dia kini menumpukan sepenuh perhatian memerangi kemiskinan secara lansung terus dianugerahi kesatria oleh Ratu Elizabeth II.

 

 

Nombor Ke 1

Paul McCartney, $1.2 Billion
Paul McCartney adalah ahli Beatles yang paling berjaya. Dia juga merupakan salah seorang komposer dan pemuzik terkenal dalam sejarah muzik. Sejak pembubaran The Beatles, dia mengeluarkan enam cakera emas dan menjual lebih dari 100 juta single. Nilai bersihnya adalah $ 1.2 Billion.